søndag, januar 19, 2014

Søndagsfrokost med scones

Brødbaking er ikke helt min greie...
De blir sjelden høye og luftige, men heller lave kompakte, og kan vel heller benyttes til murstein enn å bli spist. Man sier jo at øvelse gjør mester, men når man ender opp med samme resultat hver gang så kan man jo bli lettere demotivert av all den øvelsen.

Siden det var søndag kunne det jo være godt med søndagsfrokost med fersk bakervare. Da jeg innså at det verken var dagen for brød eller rundstykker så kom jeg på at det finnes jo noe som heter Scones. Det har jeg ikke laget siden jeg gikk på barneskolen. Man var jo en av de heldige som kom på et klassetrinn som ikke kun tegnet det man skulle laget på heimkunnskapen/skolekjøkkenet. Vi fikk også lage noen retter og scones var en av dem.

Så jeg tenkte at dersom vi kunne få til dette på barneskolen så burde man vel få til det samme nå. Så jeg fikk satt i gang med denne oppskriften:

Scones med sesamfrø:

Sett stekeovnen på 220 grader.

1,5 dl havregryn
0,5 dl sesamfrø
3 dl mel
1ts salt
1 ss sukker (kan sløyfes)
2 ts bakepulver
2 dl vann
2 ss nøytral olje (raps)
+
4 ss sesamfrø på toppen

Bland alt det tørre i en bakebolle. Så tar man i vann og olje og rører alt til det er blandet.
Deretter legger man deigen på et bakepapirkledd stekebrett. Oppskriften sa at man skulle presse den lett utover men hånden. Da min deig ble lettere klissete brukte jeg heller sleiva. Da slipper man jo å bli klissete. Jeg gikk for å utforme deigen som en sirkel, men man kan sikkert lage andre variasjoner også. Deretter strødde jeg på de fire spiseskjeene med sesamfrø som jeg trykket litt ned i deigen så de festet seg. Deretter delte jeg opp deigen slik jeg ville delt opp en rund pizza.

Stek sconesen i varm ovn til den er gyllen. Det tar ca 12-15 minutter. Deretter skal den avkjøles litt før den kan brytes i deler. Delene kan du fylle med pålegg... De egner seg til frysing... da kan man jo ha litt variasjon til matpakka på jobb...

 
Jeg har oppskriften som jeg brukte da jeg gikk på barneskolen men da jeg verken har hornsalt eller sur melk så blir det nok en annen gang jeg får delt denne oppskriften. Men oppskriften jeg her har forsøkt passer jo til de med melkeallergi. Bytter man ut med glutenfritt kan det jo også passe for glutenallergikere også!

Ingen kommentarer: