onsdag, januar 08, 2014

vi baker som manuela

Lørdag ettermiddag/kveld begynte telefonen min å kvittre. Det var Tuttakanutta som lurte på om jeg skulle tilfeldigvis befinne meg i området der hun, gemalen og Oscar Nilsen bor så kunne jeg godt komme innom og spise kalkun påfølgende dag.

Hvordan kan man takke nei til en slik god anledning til å skravle, spise og leke med Oscar Nilsen?

Tidspunkt ble avtalt og som man gjør så spør man om det er noe som skal medbringes. Tuttakanutta svarte at det holdt i massevis med godt humør. Det kan vi alltids klare å medbringe, uten problemer!
en liiiiiten stund etter kom det enda ett kvitter om at dersom det var noen kaker som lå og slang så var det full anledning til å medbringe dette til utsiktspunktet. Noe kan man alltids slenge sammen på nesten null komma niks.

Jeg fant frem de tre biblene mine forfattet av Manuela. Tuttakanutta er jo (forhåpentligvis ironisk)hardcoreblodfan av konatilfotballspilleren. Der går det vel for det meste i lav-lavkarbo. Manuela går jo totalt andre veien. Der i gården er det høy-høykarbo med sjokolade og smør så man kan jo nesten regne med å oppnå fullt utslag med diabetes type fire. Det er jo ingen tvil om hva som smaker best, selv om alle vet at høy-høykarbo ikke er hverdagskost, og lav-lavkarbo egentlig ikke smaker det samme uansett hvor mye man ønsker å late som.

Skal man møtes til godt lag med god mat bør man jo ha en god dessert! Jeg fant i hvert fall ut etter litt snoking at Manuela drømmer om sjokolade. Hun hadde nemlig drømt om en sjokolade Brownie.
Så når man skal bort med kaker og man satser høyt så baker man noe man aldri har bakt før. Det kan jo ha tre utfall:
1. Det smaker helt greit
2. Det smaker dritt
3. Det smaker fantastisk.

Mitt resultat ble nok ikke like estetisk som sjokolade dronninga Manuela, da min kake ikke fikk en fin overflate. I stedet for en slett overflate så var brownien min boblete med tusen små krater. Jeg og frk blå fant ut på veien til utsikten at is kunne være en god kombinasjon med en mektig Brownie kake. Ettersom frk. blå har flyttet til Oslo Øst fungerer hun nærmest som oslo-losen. Hun har nå stålkontroll på hvilke butikker som er åpne selv på en søndag. Søndagens brustadbru ble av det multikulturelle slaget. De var tomme for favoritt isen til frk. blå, men de kunne lokke med en herlig mango sorbet. Noe som fungerte godt til kaka.

Bilder av Manuela sin kake finner du her, sammen med oppskriften. Bilder av mitt forsøk finnes ikke da alle bevis for kakens eksistens forsvant hos Tuttakanutta og gemalen på utsikten! Litt god mandagsfrokost kan man jo trossalt unne de som har langfri!





 

Ingen kommentarer: