lørdag, januar 04, 2014

Lykten "Bente"

I 2013 hadde vi pakkekalender på jobben, det har jo blitt tradisjon å ha dette. I år ble det to ekstratrekninger 23 og 24 desember. Lykten "Bente" ble premien for julaften. Den kunne fort blitt hetende "Kari" eller "Kjersti", men etter ett par trekninger ble den hetende "Bente".
 
 

Så fort det var bestemt at gavekassa skulle ordne pakker for 23 og 24 desember ble det satt i gang med idemyldring og produksjon. Jeg startet dermed å sy og brodere denne i slutten av november og ble ferdig montert den 12.desember. Brukte med andre ord rundt 3-4 uker på å lage lykten.

 
Da jeg ikke hadde noe mønster måtte man forsøke å finne løsninger underveis for å få montert den penest mulig. Jeg lagde løpeganger oppe og nede som jeg tredde silkebånd som ble knyttet på baksiden. Jeg lagde også hull slik at man kunne snøre på båndene bak slik at broderiet holdt seg pent på plass uten å sprike for mye bak.
 

 
Det er ikke lov å gå fra levende lys! Lysestaker med strikk eller broderi utenpå kan bli varme og det kan resultere i brann. Man kan også forsøke å benytte lysslynger med led belysning, som kan gi noe av den samme effekten. Selvfølgelig kom jeg på det alt for sent, men om man skulle finne på å lage flere slike lykter så kan man jo forsøke å huske på det.