tirsdag, januar 29, 2013

Ord for dagen

Når man først har begynt å bli sær, så er det jo fort gjort at man bare blir særere. Det begynte med hardanger, også videreførte man til pjoning og hakking og det er jo fort mulig at det kommer andre sære tilskudd i fremtiden.
På bursdagsjuelgaveønskelisten min stod boken "nostalgisk ordbok" av Petter Schjerven. Jeg fikk den av min bror bjørnen og shopoholikeren. Vet ikke helt hvor vanlig det er å lese en ordbok fra perm til perm, men skal man vite hva man skal slå opp så må man jo lese gjennom. Noen ord har jeg allerede begynt å adoptere, og begynt å bruke. Andre forblir i glemmeboka. Skulle jo vært temmelig merkelig om jeg skulle byttet ut alle ordene samtidig.

Uansett, ord for dagen:

Atal: adj.(mest dial. av gammelnorsk atall "fæl","lei") plagsom, lei, ufordragelig, vrang,kranglevoren,amper,ekkel,kjei,døv. Atal har noe passiv-agressivt over seg- det er slapt samtidig som det er påtrengende.


Det er nok godt jeg ikke har vært i kontakt med andre etter jobb i dag, siden jeg i dag traff på en som var skikkelig atal! Ble rett og slett litt atal selv i dag jeg... og det er nok best for andre å ikke treffe på meg når jeg er det, selv om jeg rett som det er synes det er festlig å være litt passiv-agressiv...

 

2 kommentarer:

Jenny sa...

Du, passiv aggressiv - det tror jeg ikke på!
Du smilte jo alltid som ei våryr lerke da du en gang var profesjonell fetter ;-)

Det er godt du har gode ordbøker, så du får satt ord på følelsene dine :-)

frk.Hardanger sa...

Selv en våryr lerke kan hakke fra seg en gang i mellom :)

Gode ordbøker er noe av det beste!

Colargol er forøvrig nevnt i boka... du vet den reven du sang om på en av vaktene vi hadde sammen :)