mandag, juni 09, 2014

Ingen fart uten bart, i Trønderbataljonen!


 
For en stund siden var jeg og Frk.Blå på besøk hos Tuttakanutta og gemalen på middag. Da fikk jeg en skikkelig fin serviett. På den stod det at det ikke ble fart uten bart.
Og ganske så riktig, siden vi alle hadde fått barteservietter ble det både mye futt og fart rundt bordet den kvelden! På vei hjem fra det trivelige laget hos Tuttakanutta fant jeg ut at jeg kunne jo lage noe ut av denne glimrende Trønderloven. Inspirert av denne servietten som var tynget med trøndersk livsvisdom, gikk jeg i gang med hvitt stoff og tråd, også brukte jeg litt grå tråd for å brodere lov nummer tre på stoffet. Resultatet ble som vist nedenfor.

Trønderen er overalt. Noen har emigrert fra Trønderlag til andre deler av landet for å "spre det glade budskap". Andre blir i Trønderlag for å rendyrke kulturen og språket. Noen flytter tilbake når savnet blir for stort. I samspillet med trøndern dukker det opp noe som kalles "skaptrønder". De finnes mer eller mindre overalt der trønderen befinner seg. Man merker deres tilstedeværelse ved at de har slekt fra trønderlag, de bruker skinnvest, mokkasiner med hvite sokker i, bart og når trønderens tilstedeværelse er stor kan de begynne å herme etter dialekten.
 
Det finnes noen som har gått offentlig i media og erkjent at de er skaptrøndere. Terje Strømdal, "Glam" fra Wig Wam og sist men ikke minst Kong Harald har gått ut og innrømmet at de er trøndere innerst inne i hjerterota.
 
Det er nok neppe tilfeldig at de har gått ut offentlig og innrømmet en slik sjokkerende nyhet. De har vel funnet ut at det var bedre å innrømme dette selv før media fikk ferten i slike nyheter. Ved å ta kontroll over situasjonen har de sluppet mange uheldige pressesaker. Den dagen Terje Strømdal bestemmer seg for å anlegge bart, Glam fra WigWam kommer med en dunk med hjemmebrent og Kong Harald kommer med lisseslips og full trønderbunad på neste norgesturne!
Slottets media konsulenter så vel for seg sjokkerende nyheter i media om Kong Harald gikk ut og sa at Vålerenga er et drittlag, og at Rosenborg er best! Da er det tryggere å ta en mer forsiktig fremgangsmåte ved å la han gå ut offentlig og si "jeg er skaptrønder og jeg er stolt av det!". På den måten slipper vi å bli republikk med det første. Ganske trygt og godt for hvem ville hatt en BlåBlå president?!

Det er vel ikke gjort i en fei å finne ut at man innerst inne føler seg, og er, en trønder. Det starter nok med en grundig selvransakelse, eller kanskje rett og slett en åpenbaring som kommer plutselig.
Jeg er, eller skulle ha vært en trønder! Det er jo lett å tro at man kan fjerne den "indre" trønderen og dermed fornekter sine følelser ved enten moralske eller religiøse grunner. Det kan jo heller ikke være lett for den nærmeste familie at man plutselig har en trønder i familien uten at man har verken slekt eller lyst til å være trønder. Dessuten er det jo flere vanskelige valg som dukker opp; føler man seg som Nord eller Sør trønder, liker man karsk og sodd? hva gjør jeg nå som 50 øringen er gått ut av myntsamlingen, og må jeg gå språkkurs for å beherske dialekten?

 
 
Det trønderske språket er jo en kunstart. Tonefallet, uttalelsen og ikke minst holde styr på alle betydningene av ordene som brukes. Om man sier at man er klar, så betyr jo det at du er sliten. Om man forteller at man er klar i føtern, ja da sier man jo at man er sliten i benet og ikke i foten. Og om du da skriker så betyr jo ikke det nødvendigvis at man skriker, men at man gråter. Er det rart man blir forvirra? Men det er jo de forskjellene som gjør det ekstra moro å omgås trøndere! Man vet aldri helt hva de mener med de ordene de bruker. Ved en tilfeldighet kom jeg over denne geniale bloggen som kan gi deg tips på enkelte ord og uttrykk på trøndersk.
 
 

Lyckliga gatan viste oss alle i 1999 hvordan urbane oslofolk kunne gå i trening for å bli medlem i Trønderbataljonen. Jeg antar at Trønderlovene var en viktig del av grunnopplæringen der. Jeg har aldri gått på slik opplæring, men så lærer man mye med "Learning by doing"!
Ved å omgås trøndere støtt og stadig både på jobb og privat kan man øve på sære ord, humor og all kunnskap som innehas. Man kan lett bli mistenkt får å være trønder selv om man ikke har antydning til dialekt. Det avgjørende punktet for å avsløre om man er ekte eller skaptrønder er vel om man har inngående kjennskap til hjemmebrenning eller ikke, selv om ingen driver med det i dag! Jeg har til og med hørt at trøndere ikke kan bli fyllesyke. Bare det er jo et godt argument for å lære seg trønderloven og emigrere! Link om opplæringen ligger her hos Trønderbataljonen .Er det kanskje noe for deg?

Jeg lurte på hva som er det beste med å være trønder, så jeg spurte en, og fikk til svar at det beste med å være trønder er at man elskes over alt! Om dette stemmer kan jeg ikke skjønne at ikke flere blir trøndere og/eller skaptrøndere. Det ville jo garantert gitt deg flere likes!
 
 
 

Ingen kommentarer: