Da er årets første sykkeltur gjennomført. Den
startet litt vaklende, kanskje ikke så rart med tanke på at man syklet hjem fra
årets første sommerkalas. Å finne balansen etter en trivelig kveld med en koselig
gjeng er ikke like lett. Men verken jeg eller de stillestående bilene ble skadet
i det første forsøket på å rulle ned bakken, så man kan jo si seg fornøyd bare
med det.
Når man skal ut på tur er det jo viktig å være forberedt. Man kan blant annet følge fjellvettreglene...
Når man skal ut på tur er det jo viktig å være forberedt. Man kan blant annet følge fjellvettreglene...
1.
Legg ikke ut på lang tur uten trening.
Litt
usikker på om jeg har overholdt dette punktet om å ikke legge ut på langtur
uten trening. Jeg har jo tatt denne turen før, nærmere bestemt i fjor. Med
tanke på at dette var årets første sykkeltur, så sier det kanskje seg selv, at jeg
ikke har syklet turen frem og tilbake uker før jeg nå skulle sette meg på
sykkelen og tråkke hjemover. Jeg har jo trening med tanke på at det ikke er
første gangen jeg har satt meg på en sykkel, samtidig er man kanskje ute av trening
siden det er et år siden sist man slang seg på "silke svarten". Da
det er ett år siden sist er det vanskelig å si om turens lengde skulle være
tilpasset min fysiske og psykiske formen, men jeg føler at erfaringen og
utstyret jeg hadde med var noenlunde tilpasset. Vær og føreforhold var man
særdeles lite oppdatert på, men man lever bare en gang. Eller YOLO som kidsa
ville sagt det!
2. Meld fra hvor du går.
Dette
punktet har jeg gjort grundig reserch på fra tidligere turerfaringer. Jeg har
fulgt opp dette så nå meldte jeg om mine planer til den nærmeste familie som
bistod med å frakte forpakningen med sykkel, hjelm og veske til startpunktet.
Jeg meldte også fra om mine planer til øvrige gjester og verten på hvordan min
plan for å komme seg hjem, samt at jeg i ett vilt øyeblikk sendte en sms til
frk.blå om at frk. hardanger satt på brelett sykkelen hjem.
Jeg vet ikke
om regelverket på å bruke telefonen og skrive tekstmeldinger mens man sykler er
like akseptert som om man skulle kjørt bil. Siden jeg ikke har hørt at det ikke
er lov føler jeg at jeg har holdt meg innenfor lovverket på det punktet! Jeg
vet i hvert fall at jeg startet å sykle ca 00.58. (Med det tidspunktet så virket
vel ikke det så omtrentlig, men virker litt nøyaktig. Samtidig er det litt
omtrentlig da jeg allerede hadde begynt å sykle når jeg sendte det.)
Trikset
med å melde fra om hvor du går er at man skal kunne finne deg om man skulle få
ett uhell. Det er lett å la seg distrahere over små og store sightser og
ufattelige gode ideer når man er på vei hjemover. Det kan dermed lett oppstå at
man tar en eller flere avstikkere på veien. Jeg tok imidlertid ansvar og meldte
fra på face at jeg var kommet hjem slik at man slapp unna unødige leteaksjoner.
Dessuten var man lur så man gjorde en avtale med storbonden og husfrua o m at jeg
skal ned på gården i løpet av dagen i dag.
Det
kunne imidlertid tatt en omvei da jeg støtt og stadig får gode ideer på
avstikkere på veien. men da jeg postet på face at jeg var kommet hjem slapp jeg
jo at det igangsettes unødige leteaksjoner. Dessuten hadde jeg jo vært ekstra
lur og gjort avtale med storbonden og husfrua om at jeg skulle komme ned til
gården i løpet av dagen i dag.
3. Vis
respekt for været og værmeldingen
Her tok
jeg en skikkelig rå sjanse. En gammel regel, antagelig fra en gammel høvding
eller sjøulk eller noe lignende, sier at man alltid skal respektere en dårlig
værmelding, men ikke ubetinget stole på godværsmeldinger. Uansett
værmelding bør man være rustet mot været. Jeg hadde jo da ikke fått med meg
noen værmeldig så jeg var jo kanskje særdeles uforbredt på om det kunne regne.
Kan vel si at jeg rett og slett hadde litt flaks og at været var med meg!
4. Vær
rustet mot uvær og kulde, selv på korte turer. Ta alltid med ryggsekk og det
utstyret som kreves.
Jeg
hadde nok ingen ryggsekk, men jeg hadde faktisk en veske som kunne romme
flaske/r med vin, musikk, nøkler, lommebok og mobil. Denne er plassert trygt opp i sykkelkurven. Basis utstyret for enhver
langtur. Jeg hadde imidlertid ikke med kniv eller spade. Heller ikke regntøy eller
lue, men jeg hadde faktisk med vanter. Jeg har i hvert fall fulgt rådet som
kommer fra husfrua om at man bør alltid ha en veske som kan romme en vinflaske
eller to, alternativt en spritflaske, alt etter dagsformen. Det fører jo videre
til neste punktet.
5. Lytt
til erfarne turfolk.
Tidligere
råd fra storbonden, husfrua, bjørnefamilien og øvrige har jo gjort at man har
lært en ting eller ti. Jeg snakket også med min lokale medlemsforening denne
kvelden og diskuterte viktige spørsmål som for eksempel veivalg, forholdene på
veien, tidsbruk og lignende. Hadde jeg møtt noen i løypa kunne jeg jo spurt dem
for oppdaterte forhold videre fremover. Men siden folk flest ikke går eller
sykler lenger, med mindre de kan kalle seg supermosjonister, så var det
særdeles få å spørre. Nå hadde jeg jo flaks slik at jeg er jo så og si
lokalkjent, samtidig så kan jo forholdene endre seg stort på ett år. Kanskje
spesielt med tanke på de områdene som er under veiarbeid.
Man
trenger ikke å drive med ekstremsport for å føle at man lever. Når kommunene
spinker og sparer fører det til at reparasjoner av gangveien ikke prioriteres.
Sprekker,hull,humper og mørkelagte gangveier fører til en spenning man ikke
visste fantes. Man vet aldri hva slags underlag som venter en og om man i det
hele tatt sitter igjen med tenner etter en sykkeltur. Den manglende oppfølgingen av gangveier kan forøvrig
ha sammenheng med at folk flest ikke lenger går eller sykler langs veien, men man
kjører overalt.
6. Bruk
kart og kompass.
Man
rådes til å alltid ha med kart og kompass på turene og ikke minst at man lærer
seg å bruke det. Det sies at man lærer av erfaring, og det er vel en smule sent å lære seg
dette for en nattlig sykkeltur. Jeg ser også en utfordring med å i det hele
tatt klare å lese dette kartet og fikle med et kompass når man skal hjem fra et
kalas. Jeg valgte heller å følge fuglene sitt eksempel og dro hjemover ved å
følge veien som er temmelig retningsgivende, samt mitt indre kompass...
7. Gå
ikke alene.
Turen
hadde sikkert blitt hyggelig med turfølge som kunne tatt ansvar for meg om
uhellet var ute. Likevel gikk det jo rimelig bra å dra hjemover alene. Da slapp
man nemlig faremomentet ved å krasje med hverandre. Turen var nok ikke like
morsom og hyggelig som det fremstår på favoritt programmet "på hjul med
Dag Otto". Jeg hadde jo musikk i
veska i tilfelle jeg fikk behov for å fjerne lyden av alle fuglene som "sang".
Maken til kaklete gjeng midt på natta skal man lete lenge etter.
8.Vend i
tide, det er ingen skam å snu.
Det var
jo ingen vits i å vende da jeg hadde flaks med været, jeg slapp jo å slå ut
hele gebisset, eller skrape opp halve kroppen med å kræsje med sykkel.
9. Spar
på kreftene og grav deg ned om nødvendig.
Jeg
føler jeg holdt et jevnt tempo, de som kjørte forbi i taxi kan jo ha en annen
opplevelse. Jeg gikk faktisk ikke av sykkelen før jeg kom til brua, der måtte
jeg gå ett par lange steg før jeg kom på toppen og kunne suse nedover igjen.
For lite mat og drikke kan gjøre deg slapp, og du kan miste motet. Da jeg
allerede hadde vært på kalas var dette behovet allerede dekket. Jeg sparte på
kreftene med å se på sightser og nyte turen. Jeg fikk jo sett tre kirker, et
grendehus med fest, en skole og mange mange hus. Ikke så mange folk, men jo
færre som var ute og gikk jo færre var det å sykle ned.
Man må
ikke vente med å grave seg ned til man er utslitt. HUSK: Den vanskelige fasen i en nødsituasjon
er å ta beslutningen om nødly tidlig nok, mens du ennå har krefter til å grave
en hule. Men du skal være godt forberedt, så tren på å grave nødly før du
kommer i en vanskelig situasjon. Lær deg også å se etter egnet "tomt"
mens du sykler. Nå hadde ikke jeg behov for å grave meg ned eller finne nødly.
Men jeg har en følelse av at jeg imponerte stort for den som gikk forbi meg i
det jeg lå med rumpa i været for å knipse bilde av sykkel i solnedgang, før jeg
suste videre nedover bakken med musikken fra et Kim Larsen Nachspiel.
Det
er netter som dette som gir deg smaken av sommer!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar