søndag, oktober 01, 2017

Kjøkkengardin i hardangersøm


 
Dette prosjektet skulle egentlig blitt en julegave, men endte opp som en bursdagsgave i stedet. Det er jo ikke alltid at man tidsmessig rekker de fristene man har satt seg for når det man skal lage blir ferdig. Mamma hadde lenge sagt at hun ønsker seg kjøkkengardiner i hardangersøm. Da er det jo morsomt å overraske med en hjemmelaget gardin. På dette prosjektet er det kun løpekanten som er laget med maskin. Alt annet er håndsydd.
 

Fargevalget ble selvsagt blått. Det kan trygt sies å være mamma sin favoritt farge og det er jo vanlig å ha blåfarge på kjøkkenet på norske gårder. Jeg endte opp med en melert tråd med innfarging nr 93 fra DMC. Stoffet som er brukt er sultan. For å få målene til å passe til vinduet passet jeg på å låse meg inn i huset, finne frem tommestokk og ark og notere flittig ned rette mål mens gårdsfolket var på ferie.


Mønsteret ble i det store og det hele til underveis da jeg liker å bruke ulike bøker for inspirasjon også tilpasses det underveis. I dette prosjektet valgte jeg å bruke oppskrift til kurven med blomstene fra Thuve stua. De har ofte gode bøker og lett forståelige diagrammer. Det er alltid moro å se hvor annerledes mønstrene blir når man forsøker andre farger.


Det er også morsomt å kombinere både hardangersøm og korssting. Øvelse gjør mester sies det, og jeg synes selv at korsstingene har blitt jevnere etter en god del øvelse. Ikke umulig at det blir noen nye prosjekter med både hardangersøm og korssting etter hvert!


Det var ikke så lett å få tatt bilde av hele gardinen der mønsteret kommer tydelig frem, men dette gir jo et visst inntrykk hvordan det ser ut både flatt og når gardinen er hengt opp. Ulempen nå er at jeg har laget en gardin som mamma ikke våger å vaske. Selv slang jeg den inn i vaskemaskinen før jeg presset den og pakket den inn, så det skulle fungere godt å vaske den! Går det i stykker har man jo bare en anledning til å lage en til.

























2 kommentarer:

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Fantastisk flott, og for en gave!!! Laget med veldig mye kjærlighet, og sååå vakker! Jeg forstår godt at moren din blir redd for å vaske den, men, som du sier, den skal jo tåle det. Klem Cathrine :-)

frk.Hardanger sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar Cathrine!
ja er jo ikke vits i å oppbevare ting i skuffer og skap :) Like greit å bruke det..